slow living

slaap lekker

Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met slapen. Ik heb periodes gekend van niet kunnen slapen, maar ook periodes van niets liever willen dan slapen. De laatste jaren slaap ik meestal goed. Natuurlijk heb ik ook wel eens een nacht dat het wat minder gaat. De afgelopen maand heb ik gekeken wanneer ik nu goed of minder goed sliep. Leek me leuk om dit met jullie te delen.  En ook om nog wat meer te vertellen over het fenomeen slapen.

Zonder slaap kan je niet leven
We hebben allemaal slaap nodig om normaal te functioneren. Zonder slaap kunnen we niet leven.  Ik heb het even opgezocht. Het wereldrecord niet slapen is 11 dagen en 25 minuten. Wanneer je lang genoeg niet slaapt, ga je uiteindelijk dood. Slaap je te weinig dan gebeurd er ook heel veel in je lichaam. Je hormonen raken in de war, je hebt meer kans om ziek te worden, je bent minder creatief, je wordt chagrijnig, je maakt slechtere keuzes, je hebt meer kans op overgewicht, je wordt depressiviteit, je krijgt last van een droge huid, je reactievermogen gaat achteruit en daarnaast maakt je lichaam automatisch meer stresshormonen aan. En dit is pas het topje van de ijsberg. Als je gaat zoeken op internet vind je echt hele waslijsten wat slecht slapen met je doet.

Hoeveel uur moet je slapen?
Hoeveel uur slaap je nodig hebt, verschillend per persoon. Met minder dan 8 uur slapen functioneer ik minder goed, terwijl mijn man met een kleine 7 uur zich prima voelt. Maar bijvoorbeeld baby’s en pubers hebben meer slaap nodig. Het schijnt ook dat als je ouder wordt, je minder slaap nodig hebt. Gemiddeld genomen is tussen de 7 en 8 uur slaap ideaal voor een volwassenen.

“Tussen de 7 en 8 uur slaap is genoeg voor een volwassenen”

Slaapfases
Wanneer we slapen doen we dat in verschillende fases. Daar ben je je niet van bewust. Er zijn vier fases. Samen worden deze jouw slaapcyclus genoemd.  De eerste fase van je slaap noemen ze ook wel de sluimerfase. Dit is eigenlijk het moment tussen wakker zijn en in slaap vallen. Op dit moment word je moe en vallen je ogen dicht. De activiteiten in je hersenen nemen af.  Deze sluimerfase gaat over in een lichte slaap. Wanneer je aan het sluimeren bent, denk je nog wat na en word je makkelijk wakker van omgevingsgeluiden. In de fase van de lichte slaap begint eigenlijk pas de echte slaap. Je wordt niet meer wakker van lichte geluiden, maar wanneer iemand je aanraakt of bijvoorbeeld je slaapkamer binnenloopt kan je hier nog wel wakker van worden.

Dromen
In de derde fase ben je echt in een diepe slaap. In deze fase daalt je ademhaling en je hartslag. Je wordt niet makkelijk wakker en word je wel wakker dan ben je vaak even kwijt waar je bent. Deze periode van diepe slaap is heel belangrijk en noodzakelijk, in deze fase herstel je namelijk fysiek en geestelijk. Tot slot kom je in de laatste fase van je slaapcyclus terecht. Dit noemen ze wel de REM-slaap. REM betekent Rapid Eye Movement. Je ogen gaan snel heen en weer en je hersenen zijn druk bezig, terwijl je spieren ontspannen zijn. Tijdens deze fase ben je aan het dromen.
Dit moment van je slaap gebruik je om allerlei informatie te verwerken.

Per nacht ga je ongeveer 4 of 5 keer door al deze fases heen.

Tips om makkelijker in slaap te vallen
Er worden heel veel tips gegevens op het internet, in boeken en in tijdschriften over hoe je nu het beste in slaap kan vallen. Ik denk dat dit voor iedereen anders is. Dus doe vooral waar jij je goed bij voelt. Voor de een werkt een rondje hardlopen, de ander heeft baat bij een lekker bad. Alle artikelen die ik gelezen heb, hebben een aantal tips die overeenkomen.

1. Regelmaat
Een bepaalde routine in hoe je naar bed gaat werkt. Het schijnt zo te zijn als je elke dag dezelfde routine hebt, je lichaam precies weet wanneer het tijd is om te gaan slapen.
2. Zorg voor een fijne slaapkamer
Slapen in een slaapkamer waar het donker, stil en koel is, werkt beter. Zorg dat jij je fijn voelt in je bed en in deze kamer.
3. Zorg voor ontspanning
Een warme douche, in bad gaan of wat ontspanningsoefeningen voor het naar bed gaan helpen. Ademhalingsoefeningen of nep-gapen helpen ook. Hierdoor word je lichaam vanzelf ontspannen.
4. Fijne dingen
Denk aan fijne dingen die je de afgelopen dag hebt meegemaakt. Wat maakt je blij, waar heb je van genoten. Ga niet liggen nadenken over problemen.
5. Niet slapen = ga iets anders doen
Kan je nu niet slapen, ga dan niet heel lang liggen draaien. Je gaat dan alleen maar liggen piekeren. Ga iets doen waar jij je fijn bij voelt. Je kan een boek lezen, naar muziek luisteren of nog even een kopje thee gaan drinken.

Mijn bedritueel
Ik deel graag mijn ritueel met jou.  Misschien heb je er wat aan. Zoek uit wat jou een lekkere nacht geeft. Soms is het handig om een tijdje een lijstje bij te houden. Het blijkt ook dat als je een bepaald slaapritueel voor jezelf maakt, je lichaam dit gaat herkennen en zich vanzelf gaat voorbereiden op een goede nacht. Wat voor mij goed werkt, is dat mijn hoofd rustig is voordat ik naar bed ga. Helaas heb ik regelmatig vergaderingen ’s avonds, die soms ook heel laat afgelopen zijn. Gelijk naar bed gaan, heeft dan geen zin. Je kan de klok erop gelijk zetten dat ik die nacht dan weinig of heel onrustig slaap. Wanneer ik zo laat thuis ben, blijf ik altijd nog even beneden zitten. Ik drink een kopje thee of lees nog iets in een tijdschrift. Ik denk altijd maar, liever een uurtje minder slaap, dan de halve nacht wakker liggen.

“Liever een uurtje minder slaap, dan de halve nacht wakker liggen”

Rust en verstillen
Maar op normale avonden, kan ik me rustig voorbereiden op mijn nacht. Wat bij mij heel slecht werkt, is als ik tot net voor het naar bed gaan op ipad, laptop of telefoon zit. Ik heb gemerkt dat als ik dit 2 uur voordat ik naar bed niet meer doe, ik veel makkelijker in- en doorslaap. Daarnaast merk ik ook op de avonden dat ik een yogalesje heb gevolgd ik ook veel makkelijker in en doorslaap. Voordat ik in mijn bed stap, masseer ik mijn voeten altijd met een lekkere crème. Volgens mij doe ik dit mijn hele leven al. Mijn voeten voelen ook echt beter als ik dat doe. In bed lees ik nog even. Het liefst een feelgoodboek, daar slaap ik beter op dan een triller.  In bad gaan of douchen voelt ook altijd fijn.  Mocht ik me toch nog gespannen voelen of niet lekker kunnen slapen, dan doe ik een bodyscan. Dit is een vorm van meditatie, waarbij je stap voor stap nagaat hoe je lichaam voelt.
Ik doe dit in mijn eigen hoofd, maar vind je dit lastig, klik dan eens op deze link. Hier vind je heel veel meditatieoefeningen die je kunnen helpen.

Waarom word je nachts wakker?
Toen mijn vader overleed werd ik maanden lang om 4 uur ’s nachts wakker.  Met onderstaand schemaatje snap ik nu wel waarom. Soms kan je ook niet slapen omdat onderliggende gevoelens op spelen. Hier ben je je niet altijd van bewust. Volgens de Chinezen is het zo dat in de nacht, elk orgaan in je lichaam op een bepaald moment het meest aan het werk is.  Heb je veel stress, last van je darmen, ben je verkouden dan kan het zijn dat het orgaan dat hier mee verbonden is, op dat moment druk bezig is. Als je uitgaat van een slaappatroon van 23.00 tot 07.00 uur zou dat er zo uitzien:

  • 23.00 – 01.00 uur Op dit tijdstip is je galblaas vooral aan het werk. Als je vaak wakker wordt rond dit tijdstip kan het zijn dat je niet heel gezond eet. Op geestelijk niveau is de galblaas gekoppeld aan emoties als teleurstelling en bitter zijn, je oordeelt snel over jezelf en anderen.
  • 01.00 – 03.00 uur In het begin van de nacht is je lever het actiefst. Dit orgaan verwerkt de afvalstoffen en laat je lichaam ontgiften. Woede, irritatie of frustraties hebben hier mee te maken.
  • 03.00 – 05.00 uur Ben je verkouden, heb je een zere keel, heb je astma of heb je allergieën dan kan het zijn dat je rond dit tijdstip vaak wakker wordt. Je longen zijn namelijk hard aan het werk. Ook mensen die verdriet hebben door het verlies van een dierbare of een andere oorzaak, worden vaak wakker tussen drie en vijf uur.
  • 05.00 – 07.00 uur Nu gaat je dikke darm aan het werk. Word je regelmatig vroeg wakker dan kan het zijn dat je ergens mee zit en je lastig vindt om dit los te laten.

(alle foto’s die ik gebruikt heb in deze blog komen van de site Pexels. Een website dat gratis foto’s aanbiedt. Een van mijn favorieten sites, als ik zelf even geen passende foto’s op voorraad heb.)

You Might Also Like...

nog geen reacties

    Laat een reactie achter