slow living

Goedemorgen!

Een goede start van je dag is belangrijk. Ik leerde het jaren geleden van een coach die ik toen bezocht na mijn burn-out. Hij zei mij, elke ochtend als je wakker wordt, is het belangrijk om bij jezelf na te gaan met hoeveel energie je wakker bent geworden. Mijn fout toen was, dat ik elke dag met de volle 100% inging. Of ik nu goed of slecht geslapen had, dat maakte mij niet uit. Deze coach legde mij uit dat wij per dag maar 100% aan energie te verbruiken hebben. Als jij door een slechte nacht of een griepje al 40% hebt verbruikt, kan je die dag geen 100% meer opmaken, want dan kom je dus in de min te staan. En als je dit maar lang genoeg doet, is de kans groter dat je dit niet vol gaat houden, zoals ik toen.

Ochtendritueel
Niet alleen is het belangrijk om hier rekening mee te houden, maar ook de manier waarop je in de morgen op staat. Want doe je dit op een manier dit bij jou past, dan heb je hier de hele dag plezier van. (en ook meer energie) Een ochtendritueel is iets wat je elke ochtend doet om je dag zo goed mogelijk te beginnen. Iedereen heeft hier zijn eigen ritueel in. Door stressloos je ochtend te starten, begin je ontspannen aan je dag. Het zet de toon van je dag, bij mij in ieder geval wel.

Mijn favoriet
Hier deel ik met jou mijn favoriete ochtendritueel. Ik moet er wel bij zeggen dat dit mij niet elke dag lukt. Vooral op werkdagen is het soms lastig.  Wanneer ik ’s morgen opsta (ik doe niet aan snoozen, maar sta gelijk op) doe ik het liefst een half uur yoga, dat ik afsluit met 10 minuten meditatie. Meestal verzin in zelf oefeningen die op dat moment bij me passen. Maar mocht je dit lastig vinden er zijn genoeg apps, online blogs of zelfs online lessen die je hierbij kunnen helpen. Je kan er meer over lezen in mijn blog over thuisyoga. De vijf Tibetanen zijn mijn favoriet.  Deze vijf yoga-oefeningen zorgen voor veel energie. Doordat het vijf vastgestelde oefeningen in een vaste volgorde zijn, maakt het voor mij ook weer een ritueel.

Citroenwater
Vaak slaapt de rest van het huis nog en wanneer ik beneden kom, zitten drie katten mij hongerig aan te kijken. Ik geniet van dit moment van de dag. Ik ben nog rustig en zijn weinig dingen waar ik last van heb. Ik begin mijn dag altijd met een glas warm water met citroen. Het verbetert je spijsvertering, vermindert ontstekingen en het zet je lichaam aan tot hydratatie. Wist je dat waterdrinken in de morgen nuttig is? Je lichaam is de hele nacht aan het werk geweest met het herstellen van je lichaam. Door in de morgen veel water te drinken worden de afvalstoffen uit je lichaam gespoeld. Na mijn glas citroenwater zijn meestal mijn mannen ook beneden en maak ik ontbijt, lunchtrommels en dat soort dingen.  Zelf ontbijt ik meestal met havermout. Vooral in de winter is het belangrijk om warm te ontbijten. Je lichaam is dan kouder dan in de zomer en heeft meer moeite om op gang te komen. Dat gaat met warm eten makkelijker.

Droogborstelen
Daarna ga ik mij aankleden. Douchen doe ik meestal ’s avonds. Maar mocht ik in de ochtend douchen, dan borstel ik mijn huid.  Dit kan gewoon met een badborstel. Ik heb er eentje die niet heel ruw is. Volgens mij gekocht bij dille en kamille. Begin altijd bij je benen en werk langzaam toe richting je hart. Eigenlijk net als bij scrubben. Je voelt je echt heel energiek als je dit doet. Daarnaast heeft het ook veel voordelen. Je bloedcirculatie en je stofwisseling worden gestimuleerd en zeg maar dag tegen alle dode huidcellen. In dit artikel over dry brushing lees je meer.

En dan gaat mijn dag van start. Heb jij ook een ochtendritueel?

(alle foto’s op dit blog komen van Unsplash, een website die gratis foto’s aanbieden)

You Might Also Like...

nog geen reacties

    Laat een reactie achter