op pad

Denemarken (Kopenhagen) deel 2

En toen waren wij in Kopenhagen. Zoals ik in mijn vorige blogpost al schreef, een stad waar ik verliefd op ben geworden. De mensen zijn er super vriendelijk, de stad is overzichtelijk, er zijn heel veel leuke winkeltjes, we hebben heerlijk geluncht en daarnaast ook nog heel veel andere leuke dingen bezocht. En dit alles deden we op de fiets. In Kopenhagen hebben ze veel vrij liggende fietspaden. We hadden een hotel geboekt in de wijk Nørrebro. Het hotel A&O was net nieuw en alles was keurig verzorgd en redelijk betaalbaar. Mocht je naar Kopenhagen gaan, dan is dit zeker een aanrader om te overnachten. Via het hotel huurden wij fietsen.  In Nederland heeft iedereen een kratje voor op zijn fiets, in Kopenhagen een mandje. Erg schattig. In de wijk waarin wij zaten, vonden wij verschillende leuke straatjes met gezellige winkeltjes. Volgens mij staat de wijk Nørrebro hier ook om bekend. Wanneer je dol op havermout bent, zou ik zeker bij Grød een ontbijt of een lunch meepakken. Grød is pap in het Deens. In dit tentje kan je allerlei gezonde homemade pappen krijgen.

concept store Kaktus

Voor de lunch bezochten wij de markthal in Kopenhagen: Torvehallerne. Heel veel keus uit veel lekkers. En daarnaast ook erg gezellig. Sinds kort hebben wij in Hilversum ook onze eigen foothall: MOUT. Echt een goede aanwinst voor ons dorp.

Torvehallerne

Met een volle buik fietsen wij naar de Botanische Tuinen van Kopenhagen. Ze horen bij de Universiteit van Kopenhagen. De tuin en de verschillende kassen (27 verschillende waarvan 12 open voor het publiek) staan vol met allerlei soorten planten en bloemen. De toegang is gratis.

Ze zeggen dat Nyhavn  dé haven van Kopenhagen is. Dat wilden wij natuurlijk zelf wel eens even zien. Het is er erg gezellig en overal zie je  prachtige, gekleurde huisjes om je heen.

Nyhavn

Ook onze tweede dag in Kopenhagen gingen wij weer heerlijk lunchen. Dit deden wij bij een foodhall aan de overkant van het water: Copenhagen Street Food. De hele hal stond vol met foodtrucks die street food verkopen.  Om je vingers bij af te likken. Ik koos voor een vegetarische burger en nam plaats op een van de banken die langs het water stonden. Ik moet zeggen dat het weer ook veel goed maakte, wij konden heerlijk relax in het zonnetje zitten. Ben je in Kopenhagen sla deze plek dan zeker niet over. Op het terrein kon je in een van de bomen jouw wens hangen. Ben je op zoek naar meer lekkere eettentjes, klik dan eens op de Foodie Map of Copenhagen. Keuze genoeg.

Copenhagen Street Food

Even lekker shoppen in de binnenstad. Natuurlijk ging ik langs bij Flying Tiger en Sostrene Grene. Beide winkels zijn tegenwoordig ook volop in Nederland te vinden. Zeker in die laatste winkel vind je leuke hebbedingetjes tegen een betaalbare prijs.  Retro villa stond zeker op mijn lijstje. Deze winkel was mijn inspiratiebron om ooit te beginnen met een webshop in letterbakken. Zij verkochten letterbakken beplakt met allerlei behangetjes. Met dit idee ben ik toen in Nederland begonnen en 3 jaar lang was ik de webshop als je een letterbak zocht. (inmiddels heb ik de webshop al een aantal jaren niet meer). Maar behang in overvloed bij Retro Villa. Heerlijk om even rond te kijken. Letterbakken heb ik er trouwens niet gezien.

Toevallig liep ik langs het winkeltje Mant. Een winkel vol met bloemen en planten en alles wat daarbij hoort.

Een geweldige cadeauwinkel is Plint. Hier hebben ze van alles op het gebied van wonen, lifestyle en eten. Ik kwam in ieder geval niet met lege handen naar buiten.

cadeauwinkel Plint

Mijn zoon en ik zijn dol op sapjes en mijn man houdt erg van een kopje koffie. Bij Joe & The Juice vonden we het allebei. Ze zitten op veel plekken in Kopenhagen. Er is er altijd wel eentje in de buurt.

Ook liep ik nog bij Normann naar binnen. Anki van Zilverblauw had tijdens een fotoworkshop die ik bij haar volgende, vertelt over de roze trappen in deze designwinkel. Aangezien ik dol op roze ben, wilde ik dit met eigen ogen zien. Naast de trappen is ook de rest van hun collectie erg mooi.

Deze stond ook nog op onze lijst. Het kleinste hotel ter wereld. Dit hotel bestaat namelijk uit maar één kamer. Het café dat er onder ligt is ook klein, deze heeft maar vijf zitplaatsen.

kleinste hotel ter wereld

Tot slot deden wij nog een rondvaart vanuit Nyhavn. Zo zagen we Kopenhagen ook vanaf het water en konden wij onze benen even laten rusten. Toevallig lag op het moment dat wij onze rondvaart deden ook het schip van het Koninklijke Huis in de haven.

’s Avonds gingen wij naar attractiepark Tivoli. Ik vond het eerlijk gezegd een afknapper. Niet alleen moest je flink betalen om binnen te komen, eenmaal binnen moest je ook nog weer voor elke attractie apart betalen.

fonteinen attractiepark Tivoli

Dat was Kopenhagen voor ons. Vanuit Kopenhagen vertrokken wij naar Legoland. Daarover in deel 3 meer.