doen en op pad

Wandeltijd

Je leest er steeds vaker over: wandelen is gezond voor je. Sinds wij, vanaf januari, een hond hebben, wandel ik veel meer dan ik ooit heb gedaan. Ik ben een fietstype. Als ik ergens heen ging, pakte ik de fiets. Maar ik moet zeggen dit is tegenwoordig anders. De coronacrisis heeft daar voor mij zeker aan bijgedragen. Live afspreken met familie en vrienden was lastig in het begin. En ik maakte daarom regelmatig een 1,5 meter wandeling met mensen. Daarnaast gaan wij 1 keer per dag met hele gezin ergens wandelen met onze hond Puck. Het liefst steeds op een andere plek rondom Hilversum. We hebben zoveel mooie en nieuwe plekken ontdekt. Ik loop tegenwoordig naar de winkels en als ik straks weer naar het werk mag, ben ik ook van plan om vaker te gaan lopen. Ik moet zeggen, ik ben wandelen steeds leuker gaan vinden.

Waarom is wandelen goed voor?
Maar ik ben wel benieuwd waarom wandelen dan zo goed voor je is. Vele onderzoeken bevestigen dit. Voor zowel je geestelijke als je fysieke gesteld doet het veel. Je moet dan wel echt wandelen, hierbij gaat je hartslag omhoog en je loopt minimaal dertig minuten per dag.

  1. Beter humeur
    Wandelen heeft niet alleen fysieke voordelen ook mentaal doet het veel voor je. De hormonen endorfine en serotonine zorgen voor een blij en energiek gevoel. Tijdens het wandelen maak je deze twee hormonen aan. Daarnaast helpt elke dag wandelen om psychische klachten aan te pakken en te voorkomen. En het helpt ook om beter te slapen, wat weer goed voor je humeur is.
  2. Blijf gezond
    Wandelen is goed voor je conditie, het bevorderd de spijsvertering en de bloedsomloop. Door dagelijks te bewegen krijg je een lagere bloeddruk, het zorgt voor een daling in je cholesterolgehalte, je longfunctie verbeterd en het is ook goed voor je botten, kraakbeen en spieren. Je weerstand gaat om hoog en je bent minder vatbaar voor griep. Een hartaanval schijnt zelfs met 40% te verminderen. Wandelen is ook preventief. Hierdoor heb je minder kans op hart-en vaatziekten, overgewicht en suikerziekte. En tot slot heb je ook een lagere kans op borst- en darmkanker. Waar is het eigenlijk niet goed voor?
  3. Weg met stress
    Wanneer je stress hebt, maak je het stresshormoon cortisol aan. Met wandelen zorg je ervoor dat je dit weer kwijt raakt. Andere sporten helpen ook, maar met wandelen vertraag je en het helpt je rustiger te worden door alles wat je om je heen ziet, ruikt en voelt. Je hoeft niet te presteren, maar bent even in het moment.
  4. Kost niks
    Voor wandelen heb je geen duur sportschoolabonnement nodig. Je kan het altijd en overal doen. Dus het is ook goed voor je portemonnee.
  5. Voor alle leeftijden
    Als er een vorm van beweging is dat je op bijna elke leeftijd nog kan doen dan is het wandelen.
  6. Het maakt je creatiever
    Wanneer je aan het wandelen bent, word je hoofd leger. En heeft je hoofd de ruimte voor nieuwe ideeën en andere invalshoeken. Uit onderzoek blijkt zelfs dat je tijdens het wandelen 60% creatiever bent dan wanneer je op de bank zit.

Makkelijk meer wandelen?

  • Gebruik het wandelen als vervoersmiddel. Ga je normaal op de fiets, met de auto of het openbaar vervoer? Ga dan nu lopen, of wandel een gedeelte van je reis.
  • Heb je een afspraak met een vriendin, maak er dan een wandeldate van.
  • Heb je een belafspraak voor je werk? Ga lekker een rondje buiten lopen.
  • Zet muziek, een podcast of een luisterboek op en ga erop uit.

Wist je dat je met 5 kilometer wandelen, ongeveer 325 calorieën verbrand? Je traint je beenspieren en door de verbeterde bloeddoorstroming heb je minder kans op spataderen. Ook je bil- en buikspieren komen aan bod.

Bosbaden
Een boswandeling is altijd fijn. Maar ik heb ervaren dat als je een wandeling in stilte doet, je dit nog meer brengt. Je ruikt, ziet, hoort en voelt veel meer omdat je gefocust bent op je wandeling. Dit noemen ze ook wel bosbaden, forest bathing of shinrin-yoku. Je neemt een bad in het bos. De natuur is zo belangrijk voor ons. Wanneer we wandelen zijn we vaak op een bestemming gefocust. Bij baden in het bos, vertraag je nog meer en gaat het om de dingen die om je heen zijn en dat je hier bewust van bent.

One with Nature
Je kan dit prima zelf doen. Ga zonder doel ronddwalen, wandel niet snel, sta af en toe stil om te kijken wat er om je heen te zien is, voel de wind en ruik de bomengeur. Vind je dit lastig, dan kan je dit ook onder begeleiding doen. Ik heb al een aantal keren de one with Nature workshops gevolgd van mijn yogadocent Cynthia. Naast wandelen sta je dan regelmatig stil met wat de wandeling voor je zintuigen doet. We lopen altijd naar een mooie plek in de natuur waar we ons yogamatje uitrollen en hier yogaoefeningen doen met een eindmeditatie.

Heb je ook zin om te gaan wandelen en ben je op zoek naar leuke routes. Dit zijn mijn tips:

  • Op de site van natuurmonumenten vindt je heel veel mooie routes door de natuur. Je kan de routes downloaden als PDF. Daarnaast hebben ze ook een app, genaamd Natuurroutes, met wel 300 verschillende wandelroutes.
  • Bij de ANBW kan je zoeken op provincie, omgeving, lengte en duur van je wandeling. Ook zijn er allerlei wandelkaarten en -boekjes te vinden.
  • Wandel.nl is gemaakt voor en door wandelaars. Je vindt op deze site niet alleen verschillende routes in Nederland maar ook net over de grens.
  • Ken je de NS-wandelingen al? Dan loop je van station naar station. Je kunt zelf kiezen voor verschillende afstanden, wandelingen door het bos, de stad, langs het strand of door de duinen. Ze bieden ook meerdaagse wandelingen aan. Ik heb er al een aantal gelopen. Aanrader!
  • Ook via de app kan je allerlei wandelingen maken. Eentje met veel mooie routes in vooral de provincie Utrecht en Gelderland is de Klompenpaden app. Dit zijn wandelroutes die vooral over het boerenland, landgoederen en historische paden lopen.
  • Op basis van de wandelpaden in de buurt je eigen route samen stellen. Dat kan met de app Komoot. Tijdens de wandeling houdt de app je afstand en snelheid bij en je kan zelfs foto’s toevoegen.
  • Wandelzapp, heeft meer dan duizend wandelingen verspreid over heel Nederland.

Moe geworden? Met de alle bankjes app vind je altijd wel een bankje of picknicktafel in de buurt. Je vindt gemakkelijk een van de ruim 100.000 bankjes, picknickplaatsen of andere rustpunten in heel Nederland. Je kunt de bankjes op een kaart zien, of een lijst bekijken met alles binnen 5 kilometer van je huidige locatie.

You Might Also Like

Nog geen reacties

    Laat een reactie achter